Leuven: eeuwenoud, springlevend

Leuven is met zijn rijke geschiedenis een van de belangrijke toeristische trekpleisters van België. Wanneer je dan bovendien met jouw boot tot vlakbij het historische centrum kan varen wordt dit een ongelooflijke citytrip.

Universiteitsstad: kennis en innovatie

De KU Leuven bepaalt al zes eeuwen mee het stadsbeeld van Leuven. In 1425 wordt in de imposante lakenhal de pas opgerichte universiteit ondergebracht. In de jaren nadien groeit het aantal studenten en faculteiten gestaag. Het prestige van de Leuvense universiteit straalt met beroemde studenten als de humanist Erasmus, cartograaf Mercator en anatoom Vesalius. Niet voor niets liet Thomas More hier in 1516 zijn befaamde “Utopia” drukken. Talloze colleges verschijnen in het straatbeeld, in een variatie aan bouwstijlen, zoals ze tot vandaag de binnenstad sieren. De KU Leuven groeit uit tot een internationaal befaamde universiteit met een grote aantrekkingskracht. Ze is de oudste van alle nog bestaande katholieke universiteiten in de wereld.

Universiteitsbibliotheek (foto Bert Beckers )


Historisch en hedendaags

De trots van Leuven is het indrukwekkende stadhuis, met zijn sierlijke torentjes en 236 beelden één van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld. Het Groot Begijnhof, Unesco werelderfgoed, is een oase van rust waar de sfeer van lang vervlogen tijden hangt tussen de kasseistraatjes en pittoreske huisjes. Deze worden vandaag bewoond door professoren en studenten. Rust en stilte heersen ook in de Kruidtuin, de oudste van België. Verspreid over de stad vindt je de vele historische universiteits-colleges en andere -gebouwen zoals de voormalige Lakenhalle en het Anatomisch theater. Na WOI verrijst de nieuwe Universiteitsbibliotheek met beiaardtoren. Achter de imposante leeszaal worden meer dan 1,5 miljoen boekdelen bewaard. Er zijn de vele monumentale kerken en liefst vier abdijen: Abdij van Park, Abdij Keizersberg, Sint-Geertruiabdij en Abdij van Vlierbeek.

Kruidtuin (foto Visit Leuven)

De oude industriezone Vaartkom bij de jachthaven is in volle transformatie. Opgeknapte fabriekspanden worden ingenomen door winkels, restaurants, eigentijdse appartementen en kantoren.

Stadhuis Leuven (foto Visit Leuven)

Thuishaven van Stella

In Leuven moet je zeker genieten van een frisse pils of streekbiertje op een gezellig terras of in een van de vele authentieke cafés. In 1926 werd hier, in brouwerij De Hoorn vlakbij bij de jachthaven, de eerste Stella gebrouwen. Vandaag onderdeel van het grootste brouwerijconcern ter wereld, AB Inbev, is Stella Artois nog steeds stevig geworteld in thuisstad Leuven. Het contrast kan niet groter zijn dan met huisbrouwerij Domus waar het bier rechtstreeks van de ketel naar de tap stroomt. In de rand rond Leuven vindt je enkele artisanale brouwerijen die het bezoeken waard zijn.

Het kanaal Leuven-Dijle

De jachthaven van Leuven ligt aan het de Vaartkom op het einde van het kanaal Leuven-Dijle. Dit kanaal vertrekt bij de samenvloeiing Zenne-Dijle (bij het Zennegat).
Leuven verkreeg het recht tot de aanleg van het kanaal op 29 januari 1750. Op 9 februari gaf landvoogd Karel van Lorreinen de eerste spadesteek, te Wilsele. Voor deze gelegenheid werden een mooi bewerkte kruiwagen en een zilveren spade ingezet. De kruiwagen is vandaag te bewonderen in het M – Museum Leuven M Leuven, maar de spade is spoorloos. Het graven gebeurde door een vijfhonderdtal Ardense boeren. Ter ere van hen is het monument “De Kanaalgravers” in de haven te bewonderen.

De kanaalgravers (foto Visit Leuven)

Tijdens de werken moest men misrekeningen op vlak van het niveau bijsturen. In 1760 kreeg de kanaalinfrastructuur al min of meer zijn huidige vorm en is daarmee een van de oudste kanalen in Vlaanderen. Het kanaal telt nu vijf sluizen, allen van het zeldzame type buiksas. “Buik” verwijst naar de afgeronde vorm van de uitsparingen.
Het kanaal is sindsdien weinig veranderd. Het kanaal werd verdiept (verdiept, de sluis van Kampenhout herbouwd, de overige sluizen verstevigd, de bediening van de sluisdeuren gewijzigd (oorspronkelijk d.m.v. kaapstanders, nu d.m.v. lieren) en de draaibruggen vernieuwd. Alle sluizen en bruggen worden nu trouwens centraal bediend, vanuit de bedieningscentrale te Kampenhout. De kanaalinfrastructuur is beschermd als industrieel erfgoed.

Buiksluis (Sluis Tildonk) (foto VVW Leuven)

De jachthaven

We moeten teruggaan tot 1983 om de eerste pogingen te vinden om in Leuven een jachthaven uit te bouwen. Toch duurde het nog tot 1997 wanneer het Leuvens Stadsbestuur de beslissende stap zet. De jachthaven zal beheerd worden door een vzw en de keuze valt op de pas opgerichte Vlaamse Vereniging voor Watersport, afgekort VVW Leuven.
Rond diezelfde periode beslist N.V. Zeekanaal, momenteel de Vlaamse Vaarweg genoemd, de werking van de bruggen en sluizen te verbeteren en in juni 1997 begint het uitbaggeren van het kanaal vanaf Leuven tot het Zennegat.
In oktober 1997 installeert VVW Leuven haar bestuur. We vinden er namen als Hugo Van Criekinge, Peter Van Mechelen, Clement De Vos, Gaston Stuyts, Willy Le Bruyn en als belangrijke medewerker Herman Daems. Zij zorgen er ook voor dat de jachthaven volledig uitgebouwd wordt. Tot op vandaag zijn Hugo en Peter trouwens nog steeds drijvende krachten in de jachthaven.
Vandaag ligt de jachthaven midden in de meest hippe buurt van Leuven, en dit op wandelafstand van het stadscentrum. Met zijn hypermodern nieuw havenhuis is de jachthaven klaar voor het ontvangen van onze gasten